بخش مقدمه: اول بدانیم مروارید چطور تشکیل میشود مروارید اصل، بسیار گرانبهاست. ولی جالب است بدانید که این مروارید زیبا و درخشان را یک موجود دریایی کوچک به نام صدف تولید میکند. صدف نوعی نرم تن است که گاهی اوقات در ساحل نیز میتوان آن را در حال خزیدن دید. این نرمتنان کوچک غذای لذیذی برای ماهیها و همنوعان بزرگتر از خودشاناند. حتی انسان هم از این جانور تغذیه میکند. به همین دلیل نرم تن برای محافظت از خود به کمک مادهای که از بدنش ترشح میشود، پوسته (صدف) سخت و محکمی میسازد و داخل آن زندگی می کند. در واقع جنس مروارید نیز از همین ماده سخت است. مرواریدها داخل این پوسته به وجود میآیند. گاهی اوقات یک ذره خارجی مثل دانهای شن یا یک موجود ریز دریایی وارد پوسته یا صدف این نرمتنان میشود و با بدن نرم و حساس آنها تماس پیدا می کند. این تماس باعث تحریک و خارش بدن نرم تن میشود. نرم تن برای تسکین خود مادهای از جنس صدف به دور این ذره خارجی ترشح میکند. جنس این ماده از کربنات کلسیم است. پس از مدتی، مرواریدی گرد، سفید و درخشان در داخل صدف شکل میگیرد. به این نوع مروارید، مروارید اصل میگویند. البته همه مرواریدها سفید نیستند. برخی از آنها سیاه، قرمز،آبی، زرد و یا سبزند. امروزه از روشهای مختلفی برای تولید مصنوعی مروارید استفاده میشود. با استفاده از این روشها، ذرات شن، داخل صدف قرار میگیرند. بعد از دو الی سه سال صدف را از آب خارج میکنند و مروارید را از داخل آن برمیدارند. به این نوع مرواریدها، مروارید پرورشی میگویند. از آنجا که مرواریدهای طبیعی و اصل، بسیار گران قیمتاند، اکثر مردم، مرواریدهایی را که با استفاده از روشهای مصنوعی به وجود آمدهاند خریداری میکنند. در سال 1934 میلادی مرواریدی به قطر 13 سانتی متر در فیلیپین پیدا شد. وزن این مروارید حدود 37/6 کیلوگرم بود. برگرفته از کتاب: چرا چطور چگونه؟ پی نوشت: مروارید خود را در دامان صدف قرار دهیم با توجه به اینکه میدانیم صدف: 1- موجودی دریایی و کوچک و نرم تن است 2- غذایی لذیذ برای ماهی ها و همنوعان بزرگتر از خود است 3-برای محافظت از خود(بوسیله ماده ترشح شده از خود) پوسته ای سخت و محکم میسازد 4- داخل همان پوسته حیات و زندگی دارد 5- این نرم تن داخل همان پوسته اش(صدف) از جنس خود یک شی زیبا و گرانقدر بنام مروارید بعمل می آورد،یعنی از خودش هم با ارزشتر میشود 6- در صورتی که حتی ی ذره ای از خارج وارد محیط صدفش شود یا به هر دلیل بعنوان دشمن به داخل پوسته نفوذ کند ،برای مقابله یا برای تسکین درد خود همان ماده را ترشح میکند تا آن ذره را احاطه کند از حرکت یا تجاوز بیشتر 7- جنس این ماده ترشح شده از کربنات کلسیم است نتیجه اخلاقی میگیریم که: برداشت اول: هر انسانی هم اگر ارزش مروارید را میداند، اگر بخواهد مروارید درونش را مصون نگه دارد از چشم و نظر اجنبی ها باید همانند صدف اقدام به تشکیل (حچاب یا پوسته) برای در امان ماندن زیبائیهایش (جنس لطافتش ) بنماید برداشت دوم: وقتی انسانی(نرم تن) اقدام به حجاب و پوشش (صدف) می نماید، در حقیقت(اولین قدم) پوسته محکم خود را تشکیل می دهد و (در قدم بعدی) میتواند با مصون ماندن از تجاوزهای بیرونی حتی به تشکیل در و مروارید درونی خود بپردازد (این برداشتها مربوط به مسائل مصون ماندن زنان نیست و صد البته مردان نیز باید حجاب یا پوسته ای برای مروارید خود کسب نمایند که در شرحی دیگر ارائه میگردد) بخش دوم: با آشنایی با ارزشها چطور مروارید شویم زن باید 4 لباس داشته باشد
ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را باید لابهلای افکار و عقاید آنان جستجو کرد، امروزه در فکر جوانان در مورد چرایی حجاب سؤالاتی مطرح است و اگر آنها پاسخی قانع دریافت کنند نه تنها به رعایت بیشتر حجاب روی خواهند آورد، بلکه دیگران را نیز به این امر فرا میخوانند. عفت، حیا و حجاب تدبیری است که زن با نوعی الهام برای گرانبها کردن خود و حفظ موقعیتش در برابر مرد به کار میبرد، زیرا او با هوش فطری و حس مخصوص خود درک کرده که از نظر جسمی با مرد برابر نیست و اگر بخواهد با وی دست و پنجه نرم کند، از پس زور بازوی مرد برنمیآید. از طرفی زن، ضعف مرد را در همان نیازی یافته که خداوند حکیم در وجود مردان نهاده است. زن خوب میداند که خداوند او را مظهر معشوقیت قرار داده است، بر همین اساس زن با عفت و حجاب بهتر میتواند، مرد را مجذوب کند و با متانت و وقار بر احترام خویش بیفزاید. «حجاب» حریمی میان زنان و مردان نامحرم است، برهنگی برخی زنان و آرایش و عشوهگری زنان مردان را در تحریکی دایمی قرار میدهد، تحریکی که سبب فرسودگی اعصاب آنها و ایجاد هیجانهای بیمارگونه عصبی میشود و گاه سرچشمه امراض روانی است، حجاب باعث میشود که زن کمتر دچار لغزش و گناه شود و مراتب معنوی و انسانی را طی کند، به طور کلی وقتی زنان و مردان کنار هم حجاب را به بهترین وجه رعایت کنند، در چنین جامعه امنی سرعت بخشیدن به امور معنوی و پیمودن این راه آسانتر است. حجاب در لغت به معنای پرده، حاجب و پنهان کردن است و در اصطلاح پنهان کردن زن از دید مرد بیگانه است، بر زن مسلمان واجب است که بدون هیچ قید و شرطی قانون حجاب را بپذیرد، در حالی که او دریافته است، اگر انسان به خداوند تسلیم نشود، گمراهی او قطعی است و با درک این موضوع که فرمان خداوند عاری از هرگونه اشتباهی است و حافظ منافع انسان است، این دستور را با دل و جان پذیرا میشود. رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) درباره اهمیت حجاب میفرماید: «البته باید توجه داشت که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزشهای شماست، هرچه که خدا فرموده است چه برای زن و چه برای مرد، برای این است که آن ارزشهای واقعی که اینها دارند و ممکن است، به واسطه وسوسههای شیطان یا دستهای فاسد و استعمار و عمال استعمار پایمال میشدند، این ارزشها زنده بشود.» مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه مسئولین به امر حجاب میفرمایند: «من فکر میکنم، در وضع کنونی اگر در کنار آن میل طبیعی زن به حجاب شایسته، نوعی تبلیغات صحیح که بتواند نقطه نظر اسلام را هم تأمین کند، ارایه شود، زنان ما به حجاب اصیل اسلامی و شرعی رو خواهند آورد.» استاد شهید مرتضی مطهری در خصوص فلسفه حجاب میگوید: «فلسفه اصلی پوشش، حیا و عفت است که خصلت بشری است و تمامی انسانها آن را پذیرفتهاند، البته نتایج دیگری نیز به پوشش مرتب است؛ مانند سلامت جامعه و حفظ اصالت خانواده». در خصوص اهمیت و جایگاه حجاب به سراغ برخی از آیات و روایات رفتیم و از میان برخی متون اسلامی، فارغ از تبعات اجتماعی و روانی حجاب، دیدگاه قرآن و سنت را مورد تحقیق اجمالی قرار دادیم که در ذیل میآید. ـ قرآن کریم با بیان آیاتی در خصوص جایگاه و اهمیت موضوع پوشش و حجاب آن را از اصول مسلم و واجب اسلام معرفی میکند و با اشاره به اینکه بشر به نوعی فطری از بیحجابی گریزان است در سوره اعراف بیان میدارد: «فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ ...»؛ آن دو را با فریب به سقوط کشانید پس چون آن دو از [میوه] آن درخت [ممنوع] چشیدند، برهنگیهایشان بر آنان آشکار شد و به چسبانیدن برگ[های درختان] بهشت بر خود آغاز کردند... . (اعراف22) رسولاکرم صلیالله علیه وآله وسلم: «ان من خیر نسائکم: الولود، الودودالستیرة، العزیزة فی اهلها، الذلیلة مع بعلها، المتبرجة من زوجها،...»؛ بهترین زنان شما کسانی هستند که بچهزا باشند، با شوهران خود مهربان باشند،با حجاب و پوشیده باشند، در بین طایفه خودشان با عزت باشند، در مواجهه با شوهران خودشان متواضع و نرمخو باشند،... ـ خداوند متعال در سوره نور و احزاب با بیان دستورالعمل پوشش بانوان در جامعه، حجاب را عامل رستگاری آنها برمیشمارد و میفرماید: «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَی عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بینیازند یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکرده اند آشکار نکنند و پاهای خود را [به گونهای به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته میدارند معلوم گردد ای مؤمنان همگی [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید. (نور/31)
ـ «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا»؛ ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهای خود را بر خود فروتر گیرند، این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است. (احزاب59) ـ «وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی...»؛ و در خانههایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهای خود را آشکار مکنید... . (احزاب33) ـ «وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء اللَّاتِی لَا یَرْجُونَ نِکَاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَةٍ وَأَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»؛ و بر زنان از کار افتادهای که [دیگر] امید زناشویی ندارند گناهی نیست که پوشش خود را کنار نهند [به شرطی که] زینتی را آشکار نکنند و عفت ورزیدن برای آنها بهتر است و خدا شنوای داناست. (نور60) در روایات رسیده از ائمه معصومین درباره حفظ حجاب بانوان به خوبی نشان میدهد که حجاب از چنان اهمیتی برخوردار است که در جمله فرایض واجب قرار گرفته است، برخی از روایات حجاب در ذیل آمده است؛ * نزد نامحرمان، زن باید چهار لباس داشته باشد؛ پیراهن، روسری، چادر و شلوار. ـ رسولاکرم صلیالله علیه وآله وسلم: «ان من خیر نسائکم: الولود، الودودالستیرة، العزیزة فی اهلها، الذلیلة مع بعلها، المتبرجة من زوجها،...»؛ بهترین زنان شما کسانی هستند که بچهزا باشند، با شوهران خود مهربان باشند،با حجاب و پوشیده باشند، در بین طایفه خودشان با عزت باشند، در مواجهه با شوهران خودشان متواضع و نرمخو باشند،... . (الکافی/324/5) ـ رسولاکرم صلیالله علیه وآله وسلم: «للزوج ما تحت الدرع و للابن و الاخ ما فوق الدرع و لغیر ذی محرم اربعة اثواب:درع و خمار و جلباب و ازار»؛ زن برای شوهر خود از زیر پیراهن همه بدنش را میتواند نشان دهد و در پیش برادر و فرزند خود تنها اگر یک پیراهن بپوشد، کافی است، ولی در نزد نامحرمان، زن باید چهار لباس حتماً داشته باشد؛ پیراهن، روسری، چادر و شلوار. (تفسیر مجمعالبیان/271/7) ـ رسولخدا صلیالله علیه وآله وسلم: «اذا رایتم اللاتی القین علی رؤوسهن مثل اسنمة البعر، فاعلموهن انه لایقبل لهن الصلاة»؛ زمانی که دیدید زنانی از امت من سرهای خود را مثل برآمدگی شتر دسته نموده و در میان نامحرمان ظاهر میشوند، به آنها بگویید که نمازشان قبول نیست. (السننکبری/234/2) * بانوان حدیث معراج را همواره به یاد داشته باشند ـ امامعلی علیهالسلام: «افضل العبادة العفاف»؛ عفت برترین عبادتهاست. (بحارالانوار/269/68) - امیرالمؤمنین علیهالسلام «یظهر فی آخرالزمان و اقتراب الساعة ـو هو شر الازمنة نسوة کاشفات، عاریات، متبرجات منالدین خارجات ، داخلات فی الفتن، مائلات الی شهوات ، مسرعات الی اللذات، مستحلات للمحرمات،فی جهنم خالدات»؛ «در آخرالزمان و نزدیکیهای قیامت ـکه بدترین زمانها خواهد بود زنان حجابهای خود را برخواهند داشت و بدنهایشان را به نامحرم نشان خواهند داد و سرهای خود را زینت نموده و در معرض دید نامحرمان قرار خواهند دادو از دین اسلام خارج شده و در انواع فتنهها و مفاسد داخل خواهند شد و به سمت شهوتها ره خواهند تافت و به طرف لذتهای پست و زودگذر دنیوی شتاب خواهند گرفت ، حرامهای الهی را حلال خواهند شمرد و به صورت ابدی در جهنم خواهند افتاد. (الفقیه/390/3) ـ حضرت علی علیهالسلام فرمودند: «روزی من و فاطمه بر منزل رسولخدا داخل شدیم و دیدم که رسول گرامی گریه شدیدی میکنند، عرض کردم؛ پدر و مادرم فدایت، ای رسولخدا، چه چیزی تو را به گریه انداخته است؟» فرمود: «ای علی! شبی که مرا به آسمانها بردند، زنانی از امت خود را دیدم که در عذابهای بسیار سختی به سر میبردند، عذاب سخت آنها را یاد کردم و گریه بر من غلبه نمود؛ زنانی را دیدم که از موهای سرخود آویزان هستند و از آتش جهنم آب دماغشان میجوشید، عدهای از زنان را دیدم که از زبانهای خود آویزان بودند و آب جهنم در گلوی آنان ریخته میشد، گروهی دیگر از سینه های خود به طرف جهنم آویزان شده بودند و برخی دیگر گوشت بدن خود را میخوردند، در حالیکه آتش جهنم از زیر آنها شعلهور بود و برخی از آنها، پاهایشان به دستهایشان بسته شده بود و مارها و عقربهای جهنمی آنها را احاطه کرده بودند. برخی از زنان کر و کور و لال بودند و در داخل تابوتی از آتش اسیر بودند و آب دماغ آنها میجوشید و از بینی آنها خارج میشد و دستان آنها از جذام و پپسی قطع شده بودند و زنانی از پاهای خود به طرف تنوری از آتش آویزان بودند و برخی از آنها گوشت بدنشان توسط قیچیهایی از آتش از عقب و جلو بریده میشد و برخی صورت و دستهایشان میسوخت و جگرهای خودشان را میخوردند و برخی را دیدم که سرشان شبیه سر خوک و بدنشان مثل الاغ بود و در هزاران عذاب گرفتار بودند و برخی به صورت سگ بودند و آتش از پشت آنها داخل بدنشان میشد و از دهانشان خارج میشد و ملائکه الهی با گرزرهایی از آتش بر سر و بدن آنها میکوبیدند.» امام صادق علیهاسلام: «لاینبغی للمراة ان تجمر ثوبها اذا خرجت من بیتها»؛ شایسته نیست یک زن مسلمان وقتی از خانهاش خارج میشود لباسهای خودش را زینت دهد آنگاه حضرت فاطمه علیهاالسلام عرض کردند: «ای محبوب من و ای نور چشم من، ما را خبر کن از عمل و گناه این زنان در دنیا که به آن عذابهای سخت گرفتار بودند.»
Design By : Pichak |