سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























رسول‌خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم فرمودند: «ای دخترم، اما آن زنانی که از موهای سرشان آویزان بودند، کسانی هستند که در دنیا موهای سرشان را از مردان نامحرم نمی‌پوشاندند و آن‌ها که از زبان‌شان آویزان بودند، زنانی هستند که در دنیا شوهران خود را با زبان‌شان می‌رنجاندند و آن‌ها که از سینه‌های خود به طرف جهنم آویزان بودند، کسانی هستند که به تقاضای شوهران خود برای هم بستر شدن پاسخ مثبت نمی‌دادند و آن‌ها که از پاهای خود آویزان بودند، زنانی هستند که بدون اجازه شوهرشان از خانه‌های خود خارج می‌شدند و آن‌ها که گوشت بدن‌های خودشان را می‌خوردند، کسانی هستند که خود را برای نامحرم زینت می‌کردند و آن‌ها که دست‌هایشان به پاهایشان بسته شده بود و مارها و عقرب‌ها آن‌ها را احاطه کرده بودند، زنانی هستند که در وضو و لباس‌های خود نجاست را رعایت نمی‌کردند و از جنابت و حیض غسل نمی‌کردند و پاکی را رعایت نمی‌نمودند و نماز را سبک می‌شماردند و اما زنان کر و کور و لال آنهایی هستند که از زنا بچه بدنیا آورده‌اند و آن را به شوهر خودشان بستند و آن‌ها که گوشت بدن‌شان با قیچی‌ها بریده می‌شد، زنانی هستند که در دنیا با رفتارهای مختلف به نامحرمان اظهار تمایل می‌نمودند و خود را برای آن‌ها نشان می‌دادند و آن‌ها که صورت و بدن‌شان می‌سوخت و جگرهای خودشان را در دهانشان می‌جویدند، زنانی هستند که در دنیا واسطه بین زنای دو نفر بوده‌اند و آن‌ها که سرشان، سرخوک و بدن‌هایشان، بدن الاغ بود، در دنیا سخن‌چین و دروغگو بوده‌اند و آن‌ها که به صورت سگ بودند و آتش از پشت آن‌ها داخل بدن‌شان می‌شد و از دهان‌شان بیرون می‌آمد، زنان آوازه‌خوان و ترانه‌خوان و حسود در دنیا هستند.» (وسائل‌الشیعه/213/20)

 

* پوشش فاطمه زهرا (س) بهترین الگوی بانوان مسلمان است

بهترین الگویی که می‌توان برای زنان مسلمان به تصویر کشید، حجاب بانوی عالمیان حضرت صدیقه‌کبری علیهاالسلام است که در برخی روایات چنین آمده‌است؛

ـ آن‌گاه که برای دفاع از حق غصب شده خود به مجلس ابوبکر می‌رفت «لاثت خمارها علی راسها و اشتملت جلبابها»؛ حضرت روسری خود را سرکرد و چادرش را پوشید. (بحارالانوار/218/29)

ـ وقتی می‌خواست به طرف خانه پدرش از منزل خود خارج شود «فتجلبت بجلبابها و تبرقعت ببرقعها و ارادت النبی»؛ «چادرش را سر نمود و روبندش را انداخت و به طرف منزل پیامبر حرکت نمود».

ـ امام صادق علیه‌اسلام: «لاینبغی للمراة ان تجمر ثوبها اذا خرجت من بیتها»؛ شایسته نیست یک زن مسلمان وقتی از خانه‌اش خارج می‌شود لباس‌های خودش را زینت دهد. (وسائل‌الشیعه161/20)

بنابراین بانوان مسلمان پیشوایی را چون فاطمه زهرا را دارند که حتی از شخص کور هم خودشان را می‌پوشاند و چادر یا پوشش سرتاسری سیره همیشگی آن حضرت بود و الگویی دیگری چون حضرت زینب را در فراروی خود دارند، مبادا از پیروی این حضرات دست برکشند و فریب یک سری القائات پوچ و بی اساس را خورده و در این مسلمات دینی و سنن اسلامی شک و تردید به خود راه دهند و متوجه باشند که یکی از نگرانی‌های اصلی امام زمان همین مساله حجاب و عفت زنان است، زیرا در دعاهای همیشگی خود وقتی می‌خواهند، زنان امت را دعا کنند تنها انگشت روی همین مساله می‌گذارند.

فرازی از دعای امام‌زمان عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف: «...و علی النساء بالحیاء و العفة»؛ «و پروردگارا! به زنان امت من حیا و عفت ارزانی دار»؛ پس مبادا دل امام زمان را بیازاریم و با برداشتن حجابی از روی سر و یا با بدحجابی خود دشمنان دین خدا را یاری سازیم. (مفاتیح‌الجنان/116/1)

 منبع:فارس نیوز

 

 

 

بخش سوم: حجاب و عفاف (گوهر ناب)

 

 

 

 

عفاف و پاک دامنی دارای فوایدی است که به چند مورد آن اشاره می کنیم:

1. حفظ نفس: عفاف موجب کنترل و حفظ نفس از بدی ها می شود. در این باره حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «پاک دامنی نفس را حفظ می کند و از پستی ها دور می کند». (1)

2. عزت و سربلندی: انسان عفیف در سایه ی عفاف عزت پیدا می کند.

3. سلامت جامعه: عفاف، سلامت جامعه را به دنبال دارد، زیرا هر جامعه ای را افراد آن تشکیل می دهند و اگر این افراد صالح و عفیف باشند، بالطبع سلامت جامعه را باعث می شود و آن را از آسیب مصون می دارد.

4. پاکی اعمال: عفاف وسیله ای است برای پاک شدن اعمال. هرگاه که پای نفس و امیال نفسانی در میان نباشد، اخلاص در عمل جای خود را باز خواهد کرد.

5. قدر و منزلت الهی: از دیگر برکات عفاف قدر و منزلت و نزدیکی به درگاه خدا است. حضرت علی (علیه السلام) در این باره می فرمایند: «کسی که عفت داشته باشد، گناهانش سبک می شود». (2)

6. فرونشاندن آتش شهوت: حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: «العِف? تُضَعِّف الشهو?؛ (3) عفت شهوت را کاهش می دهد».

7. قناعت: بنا به گفته ی حضرت علی (علیه السلام) «عفت محصولاتی به بار می آورد که قناعت از جمله ی آن هاست». (4)

8. استحکام بنیاد خانواده: عفاف موجب تحکیم بنیان خانواده می شود و بی عفتی باعث تزلزل آن می شود. چه بسا طلاق هایی که بی عفتی مردم یا زن آن را باعث می شود.

زمینه های عفاف

الف) زمینه های فردی:

1. ایمان: ایمان به خدا و زندگی پس از مرگ از بهترین و قوی ترین راه های پیش گیری از شهوت و هوس های دنیوی است.

2. تقوا: انسان، با تقوا و خداپرست کم تر دچار خواسته های نفسانی و شهوانی می شود.

3. آگاهی: اگر انسان به فواید عفاف آشنا باشد، سعی می کند آن را در زندگی به کار بندد.

4. نماز و عبادت: بهترین و پر ثمرترین بازدارنده ی انسان از فساد و گناه، عبادت نماز و عبادت خداوند، ایمان انسان را قوی می کند و او را از بی عفتی و زشتی مصون می دارد. قرآن می فرماید: «همانا نماز انسان را از زشتی و منکرات باز می دارد». (5)

 

5. حیا: از ثمرات عفاف که اصلی ترین موانع انحراف جنسی می باشد، حیا است که برخاسته از ادراک خوبی ها و بدی های اختیاری است که انسان به دلیل داشتن آن، از حیوانات برتر شمرده شده است.

6. کنترل نگاه: کنترل چشم در نگاه کردن به چیزهای حرام از زمینه های فردی عفاف و باعث سلامت جامعه می باشد. برای کنترل نگاه اموری چون: توجه به علم و آگاهی خداوند و به این که در هر لحظه خدا کارهای ما را زیر نظر دارد، توجه به قیامت و عذاب های آن و توجه به این که دست ها و زبان و پاها و سایر اعضای بدن علیه انسان شهادت می دهد، مؤثر خواهد بود.

ب) زمینه های خانوادگی:

1. پاک دامنی همسر: یکی از زمینه های عفاف در خانواده، داشتن همسری پاک دامن و عفیف است، زیرا همسر پاک دامن تأثیر بسزایی در عفت همسر خویش دارد، به علاوه این که همسر عفیف، فرزندان عفیف تربیت کرده، الگوی آن ها خواهد بود.

2. ازدواج: از مهم ترین راه های مبارزه با بی عفتی تشکیل خانواده است. قرآن در این باره می فرماید: «مردان و زنان بی همسر و هم چنین غلامان و کنیزان صالح و درست کارتان را به نکاح یک دیگر درآورید و اگر فقیر باشند، خداوند آن ها را بی نیاز خواهد کرد که رحمت خدا وسیع است». (6)

3. تحکیم پیوند زناشویی: یکی از زمینه های تحکیم پیوند زناشویی است. به تجربه ثابت شده خانواده هایی که کانون گرم و صمیمی ای داشته اند، کم تر دچار اختلاف شده اند. در این بین، هدیه دادن، محبت کردن، آرایش و تأمین نیاز جنسی همسر دارای اهمیت است.

4. مراقبت از خانواده: نگه داری خانواده، به تعلیم و تربیت صحیح و امر به معروف و نهی از منکر و فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هر گونه آلودگی در فضای خانه و خانواده است.

5. غیرت: یکی از عوامل اساسی عفت، غیرت و تعصب است. کسی که برای ناموس خود حرمت قائل می شود و تعصب دارد، به خود اجازه ی خیانت به دیگران نمی دهد. او می داند که اگر به ناموس دیگری سوء نظری داشته باشد، مطمئناً دیگران نیز به ناموس او سوء نظر خواهند داشت. بنابراین غیرتش به او اجازه را نمی دهد. حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: «مازنی غیور قط؛ (7) شخص با غیرت زنا نمی کند».

ج) زمینه های اجتماعی:

1. امر به معروف و نهی از منکر: اگر بپذیریم که جامعه مانند یک بدن است و افراد جامعه اعضای این بدن هستند، هنگامی که جامعه دچار فساد و اختلاف می شد، بر همه افراد واجب است برای جلوگیری از آن اقدام نمایند؛ یکی از این راه ها امر به معروف و نهی از منکر است که از زمینه های اجتماعی عفاف می باشد.

2. حجاب: از زمینه های اجتماعی عفاف و حجاب و پوشش است که اسلام بسیار به آن اهمیت داده است. تا زمانی که زن چون غنچه ای در داخل حجاب باشد، کسی قصد چیدن آن را نمی کند؛ اما هنگامی که حجاب کنار رود و غنچه باز شود، هوسرانان قصد چیدن او را می کنند و بعد از پرپر کردن، آن را به دور می اندازند. قرآن می فرماید: «حجاب برای این است که زنان شناخته نشوند و مورد اذیت و آزار قرار نگیرند». (8)

پی نوشت ها:

1. میزان الحکمه، ج 6، ص 363.

2 و 3 و 4 . همان.

5. عنکبوت (29) آیه ی 45.

6. نور (24) آیه ی 32.

7. نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره ی 305.

8. نور (24) آیه ی 30.

منبع: با معارف اسلامی آشنا شویم، شماره ی 40، نویسنده: مرضیه آقامحمدی.


نوشته شده در پنج شنبه 90/3/12ساعت 9:22 صبح توسط شوق یار نظرات ( ) |

میشود از نگاه تو جان گرفت،میشود از چشمه تو درمان گرفت،ای همیشه بهار با حضورت،میشود از مهر تو مهربان گرفت
زمزمه ای بیش نیم،بی تو عیش نیم،ای آهنگ خوش نگار،بی تو من کیش نیم

نوشته شده در چهارشنبه 90/3/11ساعت 11:12 صبح توسط شوق یار نظرات ( ) |

دلم هوای تو میکند،سرم فدای تو میکند،به هر طرف مینگرم،درد و بلای تو میکند


نوشته شده در سه شنبه 90/3/10ساعت 8:38 عصر توسط شوق یار نظرات ( ) |

  بخش مقدمه: اول بدانیم مروارید چطور تشکیل میشود                                                                    

مروارید اصل، بسیار گرانبهاست. ولی جالب است بدانید که این مروارید زیبا و درخشان را یک موجود دریایی کوچک به نام صدف تولید می‌کند. صدف نوعی نرم تن است که گاهی اوقات در ساحل نیز می‌توان آن را در حال خزیدن دید. این نرم‌تنان کوچک غذای لذیذی برای ماهی‌ها و همنوعان بزرگتر از خودشان‌اند. حتی انسان هم از این جانور تغذیه می‌کند. به همین دلیل نرم تن برای محافظت از خود به کمک ماده‌ای که از بدنش ترشح می‌شود، پوسته (صدف) سخت و محکمی می‌سازد و داخل آن زندگی می کند. در واقع جنس مروارید نیز از همین ماده سخت است. مرواریدها داخل این پوسته به وجود می‌آیند.

گاهی اوقات یک ذره خارجی مثل دانه‌ای شن یا یک موجود ریز دریایی وارد پوسته یا صدف این نرم‌تنان می‌شود و با بدن نرم و حساس آنها تماس پیدا می کند. این تماس باعث تحریک و خارش بدن نرم تن می‌شود. نرم تن برای تسکین خود ماده‌ای از جنس صدف به دور این ذره خارجی ترشح می‌کند. جنس این ماده از کربنات کلسیم است. پس از مدتی، مرواریدی گرد، سفید و درخشان در داخل صدف شکل می‌گیرد. به این نوع مروارید، مروارید اصل می‌گویند. البته همه مرواریدها سفید نیستند. برخی از آنها سیاه، قرمز،آبی، زرد و یا سبزند.

امروزه از روش‌های مختلفی برای تولید مصنوعی مروارید استفاده می‌شود. با استفاده از این روش‌ها، ذرات شن، داخل صدف قرار می‌گیرند. بعد از دو الی سه سال صدف را از آب خارج می‌کنند و مروارید را از داخل آن برمی‌دارند. به این نوع مرواریدها، مروارید پرورشی می‌گویند. از آنجا که مرواریدهای طبیعی و اصل، بسیار گران قیمت‌اند، اکثر مردم، مرواریدهایی را که با استفاده از روش‌های مصنوعی به وجود آمده‌اند خریداری می‌کنند.

در سال 1934 میلادی مرواریدی به قطر 13 سانتی متر در فیلیپین پیدا شد. وزن این مروارید حدود 37/6 کیلوگرم بود.

 برگرفته از کتاب: چرا چطور چگونه؟

 

  پی نوشت: مروارید خود را در دامان صدف قرار دهیم

 با توجه به اینکه میدانیم صدف:

1- موجودی دریایی و کوچک و نرم تن است  2- غذایی لذیذ برای ماهی ها و همنوعان بزرگتر از خود است 3-برای محافظت از خود(بوسیله ماده ترشح شده از خود) پوسته ای سخت و محکم میسازد 4- داخل همان پوسته حیات و  زندگی دارد   5- این نرم تن داخل همان پوسته اش(صدف) از جنس خود یک شی زیبا و گرانقدر بنام مروارید بعمل می آورد،یعنی از خودش هم با ارزشتر میشود 6- در صورتی که حتی ی ذره ای  از خارج وارد محیط صدفش شود یا به هر دلیل بعنوان دشمن به داخل پوسته نفوذ کند ،برای مقابله یا برای تسکین درد خود همان ماده را ترشح میکند تا آن ذره را احاطه کند از حرکت یا تجاوز بیشتر 7- جنس این ماده ترشح شده از کربنات کلسیم است 

 نتیجه اخلاقی میگیریم که:

 برداشت اول: هر انسانی هم  اگر ارزش مروارید را میداند، اگر بخواهد مروارید درونش را مصون نگه دارد از چشم و نظر اجنبی ها  باید همانند صدف اقدام به تشکیل (حچاب یا پوسته)  برای در امان ماندن زیبائیهایش (جنس لطافتش ) بنماید

برداشت دوم: وقتی انسانی(نرم تن) اقدام به حجاب و پوشش (صدف) می نماید، در حقیقت(اولین قدم) پوسته محکم خود را تشکیل می دهد  و (در قدم بعدی) میتواند با مصون ماندن از  تجاوزهای بیرونی حتی به تشکیل در و مروارید درونی خود بپردازد

(این برداشتها مربوط به مسائل مصون ماندن زنان نیست و صد البته مردان نیز باید حجاب یا پوسته ای برای مروارید خود کسب نمایند که در شرحی دیگر ارائه میگردد)

   بخش دوم: با آشنایی با ارزشها چطور مروارید شویم

   زن باید 4 لباس داشته باشد

     

ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را باید لابه‌لای افکار و عقاید آنان جستجو کرد،‌ امروزه در فکر جوانان در مورد چرایی حجاب سؤالاتی مطرح است و اگر آن‌ها پاسخی قانع دریافت کنند نه تنها به رعایت بیشتر حجاب روی خواهند آورد، بلکه دیگران را نیز به این امر فرا می‌خوانند.


عفت، حیا و حجاب تدبیری است که زن با نوعی الهام برای گران‌بها کردن خود و حفظ موقعیتش در برابر مرد به کار می‌برد، زیرا او با هوش فطری و حس مخصوص خود درک کرده که از نظر جسمی با مرد برابر نیست و اگر بخواهد با وی دست و پنجه نرم کند، از پس زور بازوی مرد برنمی‌آید.

از طرفی زن، ضعف مرد را در همان نیازی یافته که خداوند حکیم در وجود مردان نهاده است. زن خوب می‌داند که خداوند او را مظهر معشوقیت قرار داده است، بر همین اساس زن با عفت و حجاب بهتر می‌تواند، مرد را مجذوب کند و با متانت و وقار بر احترام خویش بیفزاید.

«حجاب» حریمی میان زنان و مردان نامحرم است، برهنگی برخی زنان و آرایش و عشوه‌گری زنان مردان را در تحریکی دایمی قرار می‌دهد، تحریکی که سبب فرسودگی اعصاب آن‌ها و ایجاد هیجان‌های بیمارگونه عصبی می‌شود و گاه سرچشمه امراض روانی است، حجاب باعث می‌شود که زن کمتر دچار لغزش و گناه شود و مراتب معنوی و انسانی را طی کند، به طور کلی وقتی زنان و مردان کنار هم حجاب را به بهترین وجه رعایت کنند، در چنین جامعه امنی سرعت بخشیدن به امور معنوی و پیمودن این راه آسان‌تر است.

حجاب در لغت به معنای پرده، حاجب و پنهان کردن است و در اصطلاح پنهان کردن زن از دید مرد بیگانه است، بر زن مسلمان واجب است که بدون هیچ قید و شرطی قانون حجاب را بپذیرد، در حالی که او دریافته است، اگر انسان به خداوند تسلیم نشود، گمراهی او قطعی است و با درک این موضوع که فرمان خداوند عاری از هرگونه اشتباهی است و حافظ منافع انسان است، این دستور را با دل و جان پذیرا می‌شود.

رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) درباره اهمیت حجاب می‌فرماید: «البته باید توجه داشت که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزش‌های شماست، هرچه که خدا فرموده است چه برای زن و چه برای مرد، برای این است که آن ارزش‌های واقعی که این‌ها دارند و ممکن است، به واسطه وسوسه‌های شیطان یا دست‌های فاسد و استعمار و عمال استعمار پایمال می‌شدند، این ارزش‌ها زنده بشود.»

مقام معظم رهبری در خصوص لزوم توجه مسئولین به امر حجاب می‌فرمایند: «من فکر می‌کنم، در وضع کنونی اگر در کنار آن میل طبیعی زن به حجاب شایسته، نوعی تبلیغات صحیح که بتواند نقطه نظر اسلام را هم تأمین کند، ارایه شود، زنان ما به حجاب اصیل اسلامی و شرعی رو خواهند آورد.»

استاد شهید مرتضی مطهری در خصوص فلسفه حجاب می‌گوید: «فلسفه اصلی پوشش، حیا و عفت است که خصلت بشری است و تمامی انسان‌ها آن را پذیرفته‌اند، البته نتایج دیگری نیز به پوشش مرتب است؛ مانند سلامت جامعه و حفظ اصالت خانواده».

در خصوص اهمیت و جایگاه حجاب به سراغ برخی از آیات و روایات رفتیم و از میان برخی متون اسلامی، فارغ از تبعات اجتماعی و روانی حجاب، دیدگاه قرآن و سنت را مورد تحقیق اجمالی قرار دادیم که در ذیل می‌آید.

ـ قرآن کریم با بیان آیاتی در خصوص جایگاه و اهمیت موضوع پوشش و حجاب آن را از اصول مسلم و واجب اسلام معرفی می‌کند و با اشاره به اینکه بشر به نوعی فطری از بی‌حجابی گریزان است در سوره اعراف بیان می‌دارد: «فَدَلاَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَاتُهُمَا وَطَفِقَا یَخْصِفَانِ عَلَیْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ ...»؛ آن دو را با فریب به سقوط کشانید پس چون آن دو از [میوه] آن درخت [ممنوع] چشیدند، برهنگی‌هایشان بر آنان آشکار شد و به چسبانیدن برگ[های درختان] بهشت بر خود آغاز کردند... . (اعراف22)

رسول‌اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم: «ان من خیر نسائکم: الولود، الودودالستیرة، العزیزة فی اهلها، الذلیلة مع بعلها، المتبرجة من زوجها،...»؛ بهترین زنان شما کسانی هستند که بچه‌زا باشند، با شوهران خود مهربان باشند،با حجاب و پوشیده باشند، در بین طایفه خودشان با عزت باشند، در مواجهه با شوهران خودشان متواضع و نرمخو باشند،...

ـ خداوند متعال در سوره نور و احزاب با بیان دستورالعمل پوشش بانوان در جامعه، حجاب را عامل رستگاری آن‌ها برمی‌شمارد و می‌فرماید: «وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُوْلِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَی عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَی اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمی] فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند، مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش [فرو] اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بی‌نیازند یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکرده اند آشکار نکنند و پاهای خود را [به گونه‌ای به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته میدارند معلوم گردد ای مؤمنان همگی [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید. (نور/31)

 

  

ـ «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا»؛ ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌های خود را بر خود فروتر گیرند، این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است. (احزاب59)

ـ «وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَی...»؛ و در خانه‌هایتان قرار گیرید و مانند روزگار جاهلیت قدیم زینتهای خود را آشکار مکنید... . (احزاب33)

ـ «وَالْقَوَاعِدُ مِنَ النِّسَاء اللَّاتِی لَا یَرْجُونَ نِکَاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُنَاحٌ أَن یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَةٍ وَأَن یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَّهُنَّ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»؛ و بر زنان از کار افتاده‌ای که [دیگر] امید زناشویی ندارند گناهی نیست که پوشش خود را کنار نهند [به شرطی که] زینتی را آشکار نکنند و عفت ورزیدن برای آن‌ها بهتر است و خدا شنوای داناست. (نور60)

در روایات رسیده از ائمه ‌معصومین درباره حفظ حجاب بانوان به خوبی نشان می‌دهد که حجاب از چنان اهمیتی برخوردار است که در جمله فرایض واجب قرار گرفته است، برخی از روایات حجاب در ذیل آمده است؛

* نزد نامحرمان، زن باید چهار لباس داشته باشد؛ پیراهن، روسری، چادر و شلوار.

ـ رسول‌اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم: «ان من خیر نسائکم: الولود، الودودالستیرة، العزیزة فی اهلها، الذلیلة مع بعلها، المتبرجة من زوجها،...»؛ بهترین زنان شما کسانی هستند که بچه‌زا باشند، با شوهران خود مهربان باشند،با حجاب و پوشیده باشند، در بین طایفه خودشان با عزت باشند، در مواجهه با شوهران خودشان متواضع و نرمخو باشند،... . (الکافی/324/5)

ـ رسول‌اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم: «للزوج ما تحت الدرع و للابن و الاخ ما فوق الدرع و لغیر ذی محرم اربعة اثواب:درع و خمار و جلباب و ازار»؛ زن برای شوهر خود از زیر پیراهن همه بدنش را می‌تواند نشان دهد و در پیش برادر و فرزند خود تنها اگر یک پیراهن بپوشد، کافی است، ولی در نزد نامحرمان، زن باید چهار لباس حتماً داشته باشد؛ پیراهن، روسری، چادر و شلوار. (تفسیر مجمع‌البیان/271/7)

ـ رسول‌خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم: «اذا رایتم اللاتی القین علی رؤوسهن مثل اسنمة البعر، فاعلموهن انه لایقبل لهن الصلاة»؛ زمانی که دیدید زنانی از امت من سرهای خود را مثل برآمدگی شتر دسته نموده و در میان نامحرمان ظاهر می‌شوند، به آن‌ها بگویید که نمازشان قبول نیست. (السنن‌کبری/234/2)

 

 

ادامه مطلب...

نوشته شده در دوشنبه 90/3/9ساعت 12:59 عصر توسط شوق یار نظرات ( ) |

یادداشت های روزانه حضرت آیت الله خامنه ای

در زمان حیات حضرت امام خمینی (ره)، جلسات سران قوا به شکل دوره‌ای در دفتر و یا منزل هر یک از اعضاء تشکیل می‌گشت و در بیشتر جلسات، مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی (ره) از طرف حضرت امام راحل حضور می‌یافت.

نوشته‌ی زیر بخشی از یاداشت مربوط به جلسات سران قوا در تاریخ چهارشنبه 1365/5/22 (دو روز قبل از روز عرفه سال 1407) است:



دیشب در جلسه [‌سران قوا]  که منزل احمد آقا بود امام آمدند. حالشان بحمدالله خوب بود. علاوه بر صحبت درباره‌ی موشک اخیر ما و خبرهای حول و حوش آن، من به محرومیت ما چند نفر ار جلسه‌های معنوی و عرفانی امام علی‌رغم جلسات متعدد با ایشان اشاره کردم. گفتم لازم است ماها را نصیحت کنید و تعلیم بدهید.
[امام] همان شکسته نفسی‌های همیشگی را تکرار کردند و گفتند نصیحت اینست که مثل من عمرتان به خسران و بطالت نگذرد. روی اخلاص تکیه کردند و گفتند شماها در خدمت اسلامید فقط مراقب اخلاص باشید.
گفتم همین نقطه‌ی اصلی اشکال است و برای پیدا کردن اخلاص باید نصیحت شویم. باز امام روی اینکه من هم چیزی ندارم و اینجا هم خبری نیست و امثال آن تکیه و شکسته نفسی می‌کردند. آشکارا نشانه‌های تواضع حقیقی را در چهره و حرکات امام مشاهده کردم.

 


نوشته شده در یکشنبه 90/3/8ساعت 9:35 عصر توسط شوق یار نظرات ( ) |

<   <<   6   7   8   9      >

Design By : Pichak