سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























 این توئى که سر مومنین را فاش مى کنى و آبروى آنها را مى برى، نمى دانى که در اسلام براى آن روایات بسیارى نقل شده و آن اندازه در نگهدارى سر سفارش شده که از امام صادق (ع) نقل گردیده:

وقتى بر حضرت عیسى مائده نازل شد، حضرت فرمود: از آن نخورید تا من اجازه دهم، یکى از آنها از آن خورد، بعضى از اصحاب گفتند: یا روح الله!فلانى از آن خورد، حضرت از او پرسید تو خوردى؟ گفت: نه، اصحاب گفتند: بله، به خدا قسم اى روح خدا، از آن خورد!حضرت فرمود: برادرت را تصدیق کن و چشمت را تکذیب نما. " 1 ".

و نیز روایت شده: عبدالله بن سنان مى پرسد عورت مومن بر مومن حرام است؟ حضرت فرمود: بلى، گفتم پائین آن؟ حضرت فرمود: آنطور نیست که تو خیال کردى همانا آن فاش کردن سر اوست. " 2 ".

آرى، یکى از صفات بسیار بد، فاش نمودن اسرار است و بسیار مذموم و زشت و ناپسند است و پر واضح است که چه ضررها و نتایج سوئى دارد، چه فردى باشد یا اجتماعى، لشکرى باشد یا کشورى...

زبان: بفرمائید زیان دیگر من چیست؟

چشم: آیا اسرار مردم را افشاء نمودن زیان کوچکى است؟

زبان: شما که به آن اشاره کردید تکرار مکررات یعنى چه؟

چشم: اگر هم به آن اشاره شده باشد، اشاره اى اجمالى و مختصر بوده ولى بنده تصمیم دارم مفصل تر آن را بازگو کرده، شاید متوجه بزرگى زیان آن شده از چنین عملى دست بردارى و متوجه گردى که اگر مردم اسرارى را پیش تو مى گویند، تو را امین دانسته اند، و گرنه کسى دیوانه نیست که اسرار خود را نزد کسى که آن را افشاء مى کند بازگو کند.

زبان: بفرمائید، استفاده مى کنیم.

چشم: محمد بن فضیل از حضرت موسى بن جعفر (ع) نقل کرده که به او گفتم: فدایت شوم!از برادر دینى ام مطلبى نقل مى کنند که از نظر من ناپسند است، وقتى از او مى پرسم انکار مى کند، در صورتى که عده اى موثق آن را نقل کرده اند؟ حضرت فرمود: محمد!گوش و چشم خود را نسبت به بد گوئى برادرت تکذیب نما، پس اگر پنجاه نفر سوگند خورنده بر مطلب خود گواهى دادند و خود او گفت: چنین نیست، او را تصدیق نما و آنها را تکذیب کن، و از او فاش نکن چیزى را که او را بد چهره سازى و جوانمردیش را بکوبى، و در نتیجه از کسانى باشى که خداوند در کتابش فرموده. " 3 ".

کسانى که دوست ندارند فحشاء و کارهاى بد در میان مومنان رایج گردد؛ در دنیا و آخرت عذابى دردناک دارند. " 4 ".

زبان: جدا روایت عجیبى است گر چه مربوط به شما و گوش مى باشد ولى چه کسى مى تواند به آن عمل کند؟

چشم: اولا مربوط به شماست گر چه نامى هم از ما به میان آمده. ثانیا!کسانى که معتقد به اسلام و پابند به مکتب قرآن و آئین الهى بوده به آن عمل خواهند کرد؛ عمل ما اسلامى نیست، اخلاق ما قرآنى نبوده، کردار و گفتار ما الهى نمى باشد وگرنه ما باید طبق روایات عمل کنیم و عمل ما باید با برنامه هائى که از راه پیامبر و آل (علیهم السلام) براى ما تعیین شده تطبیق کند.

و نیز زراره از امام باقر (ع) نقل نموده: نزدیک ترین حالات انسان به کفر وقتى است که انسان با کسى برادرى کند، آن گاه لغزشهاى او را بشمارد و بایگانى نماید تا یک روزى به واسطه زلات و لغزشها او را سرزنش کند. " 5 ".

زبان: این روایت چه ربطى به فاش کردن اسرار دارد؟

چشم: اگر دقت بفرمائید بى ربط هم نیست و اگر مربوط به بحث ما هم نباشد، ذکرش در اینجا بى فائده نیست، چنان که ذکر این روایت هم به نظر من خالى از لطف نمى باشد:

اسحاق بن عمار مى گوید: از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: رسول خدا (ص) فرموده اى کسانى که با زبان اسلام آورده ولى هنوز ایمان به دلهایتان نرسیده! از مسلمین بدگوئى نکنید و اسرار آنها را جستجو منمائید، زیرا هر که به دنبال اسرار دیگران رود، خداوند سر او را دنبال کرده و هر که خداوند به دنبال سر او رود، او را رسوا سازد گر چه در خانه اش باشد. " 6 ".

زبان: این روایت هم گر چه ربطى به موضوع بحث ما نداشت، اما جدا بى فائده هم نبود؛ زیرا بسیارى از ماها ممکن است به دنبال اسرار دیگران رفته و تجسس که در اسلام ناروا و ناپسند بوده با این کار عملى گردد، آنگاه مشمول این روایت گردیم، حال بفرمائید اگر مردم اسرار خود را نگهدارى کنند بهتر نیست تا بنده و برادرمان گوش مبتلا به چنین گناهانى نشویم؟

 

 

پاورقی


1- فقال عیسى صدق اخاک و کذب بصرک وسالئ، ج 8،ص 610

2- عورة المومن على المومن حرام؟ قال نعم قلت یعنى سفلته؟ قال؛ لیس حیث تذهب انما هو اذعة سره وسائل، ج 8،ص 610

3- سوره نور، آیه 19

4- عن ابى الحسن الاول قال: قلت له: جعلت فداک، الرجل من اخوانى یبلغنى عنه الشى الذى اکرهه فاساله عن ذلک فینکر ذلک و قد اخبرنى عنه قوم ثقاة؟ فقال لى: یا محمد!کذب سمعک و بصرک عن اخیک فان شهد عندک خمسون قسامة و قال لک قولا فصدقه و کذبهم لا یذیعن علیه شیئاتشینه به و تهدم به مروته فتکون من الذین قال الله تعالى فى کتابه: ان الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فى الذین امنوا لهم عذاب الیم. وافى جزء 3،ص 163

5- عن ابى جعفر علیه السلام قال: اقرب ما یکون العبد الى کفر ان یواحى الرجل الرجل على الذین فیحصى علیه زلاته لیعیره بها یوماما، وافى جزء 3،ص 163

6- قال رسول الله (ص) یا معشر من اسلم بلسانه و لم یخلص الایمان الى قلبه، لا تذموا المسلمین و لا تتبعوا عوراتهم فانه من یتبع عواارتهم یتبع الله عورته و من یتبع الله تعالى عورته یفضحه و لو فى بیته، وافى، جزء 3،ص 163


نوشته شده در چهارشنبه 90/2/28ساعت 9:35 صبح توسط شوق یار نظرات ( ) |


Design By : Pichak