سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























 

ه) روزه

 

روزهایی که در ماه رجب روزه گرفتن آن تاکید شده....

 

1- روز اوّل ماه رجب:

روز شریفى است و در آن چند عمل است:

روزه گرفتن،روایت شده:حضرت نوح علیه السّلام در این روز سوار کشتى شد،و به کسانى که با او بودند امر فرمود روزه بدارند.و هرکه در این روز روزه بدارد،آتش دوزخ به فاصله یک سال راه‏ از او دور می‏شود.

 

2- سه روز پنجشنبه و جمعه و شنبه ماه رجب:

سه روز این ماه را که پنجشنبه و جمعه و شنبه باشد روزه بدارد،زیرا روایت شده:هرکه در یکى از ماههاى حرام‏ این سه روز را روزه بدارد،حق تعالى براى او ثواب نهصد سال عبادت را می‏نویسد.

 

3-  روز پنجشنبه اول ماه رجب:

اولین شب جمعه ماه رجب: شب شریف «لیلة الرغاب»و

براى آن عملى با فضیلت‏ بسیار از حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله وارد شده که آن را سیّد در کتاب«اقبال»و علاّمه حلى در«اجازه بنى زهره»نقل کرده‏اند،بعضى از فضیلت آن اینکه به سبب انجام آن گناهان بسیار آمرزیده مى‏شود،و نیز نمازى در آن وارد شده که هرکه آن را به جاى‏ آورد هنگام شب اوّل قبرش حق تعالى ثواب آن را به نیکوترین صورت و با روى گشاده و درخشان و زبانى گویا به سوى‏ او مى‏فرستد،پس به او مى‏گوید:اى حبیب من تو را بشارت باد که از هر شدّت و سختى نجات یافتى،بنده مى‏گوید تو کیستى؟به خدا سوگند من چهره‏اى زیباتر از چهره تو ندیدم،و سخنى شیرین‏تر از سخن تو نشنیدم،و بویى بهتر از بوى‏ تو نبوییدم!!پاسخ میدهد:من ثواب آن نمازم که در فلان شب،از فلان ماه،از فلان سال به جاى آوردى‏ امشب نزد تو آمدم تا حقّت را ادا کنم،و مونس تنهایى تو باشم،و هراس را از تو برگیرم و هنگامى‏که در صور(شیپور قیامت) دمیده شود،در عرصه قیامت سایه‏اى بر سرت خواهم افکند،پس خوشحال باش که خیر هرگز از تو جدا نخواهد شد.کیفیت‏ این نماز چنین است:  اول : اولین پنجشنبه ماه رجب را روزه مى‏دارى .... ادامه در اعمال شب لیله الرغائب

 

 

 

4- روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه رجب:

عمل امّ داود که مهم‏ترین‏ اعمال این روز است،و براى برآمدن حاجات و برطرف شدن سختیها،و دفع ستم ستمکاران بسیار مؤثّر است. و کیفیت آن بنابر آنچه در کتاب«مصباح»شیخ آمده چنین است:چون بخواهد این عمل را بجا آورد،روزهاى سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم را روزه بدارد... (مراجعه به عمل ام داود)

 

 

( صفحه اصلی )

 ادامه مطلب... (اعمال مخصوصه- شب اول)

 


نوشته شده در شنبه 90/3/14ساعت 11:43 عصر توسط شوق یار نظرات ( ) |


Design By : Pichak