سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























 

برداشت ها

سوال :
پس چرا اکثر مرجعهای تقلید میگن چادر واجب نیست؟

چرا میگن با مقنعه و مانتوی بلند و گشاد میشه حجاب داشت؟؟

حجاب زنان اندونزی قبول نیست؟؟

تو قران مرز بین مستحبات و واجبات حجاب چطوری تعیین شده؟

 

 

جواب:

در خصوص واجبات شرعی یک حدی وجود دارد که باید حتما رعایت شود حال

 اگر کسی مایل بود بیشتر از این حد را رعایت کند و از باب تقرب بخدا یا تاسی

 به اهل بیت (ع) به بیش از حد شرعی ملزم بود مساله ای دیگر است اما در

حدود شرعی باید حد تعیین شده مورد رعایت قرار گیرد .


برخی از سوره‌ها و آیات مربوط به حجاب عبارتند از:1. سوره نور، آیات 30، 31

، 33 و 60؛ 2. سوره احزاب‌،، آیات 35، 53، 55، و 59. از نظر شرع اسلام زن

 باید بدن و موی خود را از مرد نامحرم بپوشاند؛ ولی پوشاندن صورت و دست‌ها

 از مچ به پایین واجب نیست‌.

 

 

 


خداوند متعال در سورة نور آیه 31 خطاب به زنان مؤمن می‌فرماید که وظیفه

 دارند زینت‌هایی را که معمولاً پنهان است‌، در نزد نامحرمان بپوشانند.

 

 

"وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَـَت‌ِ یَغْضُضْن‌َ مِن‌ْ أَبْصَـَرِهِن‌َّ وَیَحْفَظْن‌َ فُرُوجَهُن‌َّ وَ لاَ یُبْدِین‌َ زِینَتَهُن‌َّ

إِلآ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْن‌َ بِخُمُرِهِن‌َّ عَلَی‌َ جُیُوبِهِن‌َّ وَ لاَ یُبْدِین‌َ زِینَتَهُن‌َّ إِلآ

لِبُعُولَتِهِن‌َّ أَوْ ءَابَآئِهِن‌َّ ...؛ (نور، 31) و به زنان با ایمان بگو:چشم‌های خود

را ]از نگاه هوس آلود[ فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود

 را جز آن مقدار که ظاهر است‌، آشکار ننمایند و ]اطراف‌[ روسری‌های

 خود را بر سینة خود افکنند ]تا گردن و سینه با آن پوشانده شود

[ و زینت خود را آشکار نسازند، مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان و ...".

 

 


در خصوص اینکه " ما ظهر منها " چه بخشهایی از بدن را شامل می شود ،

 باید بر طبق حکم صریح قران که پیامبر (ص) را مبین و مفسر قرآن معرفی

 نمودند به تبیین آن حضرت (ص) مراجعه کنیم که در این خصوص روایاتی طبق

 نقل فریقین - شیعه و سنی - از حضرت پیامبر (ص) نقل شده است که در

 آن دقیقا به وجه و کفین - بدون زینت - تصریح فرمودند و حد" ما ظهر منها "

را مشخص فرموده اند . از طرفی هم باز بر طبق نقلها و روایات وارده از آن

حضرت (ص) و نیز اهل بیت عصمت (ع) لباس زن نباید نازک و بدن نما باشد .

 بنابراین با درکنار قرار دادن آن نص ، و این تبیینات حدود حجاب

 مشخص می شود .

 

 

 

بله تنها چادر ملاک حجاب نیست - هر چند بهترین نوع پوشش برای زنان

مسلمان است - اما در صورتی که از مانتو و شلوار بلند و گشاد و نیز مقنعه

 یا روسری- ای که صرفا گردی صورت را نمایان سازد - استفاده شود هم

 حد شرعی حجاب رعایت شده است همچنین از استفاده از رنگهای تندی

که موجب جلب توجه می شود باید پرهیز نمود اما در کشوری مانند

مالزی یا اندونزی ،استفاده از رنگهای تند ، عرف است و موجب

جلب توجه نیست .

 

 

 

 

 

 

4ـ رنگ جلباب

 

شواهد و قراین متعدد لغوی و تاریخی اثبات می کند رنگ جلباب مشکی بوده

 

 است.

 

 در بحث معنای جلباب بیان شد که در اصل ریشه لغوی به معنای سوق دادن

 

و پوشاندن است. معجم الوسیط نقل کرده است: «الجلب من کل شی ء

 

غطائه و من اللیل ظلامه؛ جلب از هر چیزی به معنای پوشش و پرده آن است

 

 و مراد از جلب لیل نیز پرده سیاه و تاریک شب است.»

 

 

ابن منظور در لسان العرب گفته است: «جلابیب اللیل: استاره المظلمة؛

 

 مراد از جلباب های شب، پرده های تاریک شب است.» بعضی دیگر از

 

 نویسندگان کتاب های لغت مثل فیروزآبادی، شرتونی و صفی پور ذکر

 

کرده اند که جلب به معنای سواد و سیاهی است. برخی کتاب های

 

لغوی معتبر و اصیل مانند «تهذیب اللغه» و «لسان العرب» این مصراع

 

از شعر عربی را آورده: «و جلب اللیل یطرده النهار؛ روز پرده سیاه شب

 

 را از بین می برد.» سپس تصریح کرده اند: «اراد بجلب اللیل: سواده؛

 

شاعر از «جلب لیل» تاریکی و سیاهی شب را قصد کرده است.»

 

[به نظر می رسد در استدلال یاد شده خلط واضحی صورت گرفته است.

 

در تمام موارد یاد شده وصف رنگ از کاربرد کلمه «لیل» در کنار «جلب»

 

 فهمیده می شود نه اینکه در اصل مفهوم «جلب» رنگ سیاه نیز لحاظ

 

شده باشد. ـ سردبیر]

 

 

علاوه بر قراین و شواهد فوق در برخی از کتاب هایی که در باره انواع

 

 لباس های اسلامی نوشته شده، جلباب به پوشش گسترده مشکی

 

(که بانوان روی لباس های دیگر می پوشند) معنا شده است. بنابراین

 

جلباب از ریشه لغوی «جلب» است که در آن رنگ سیاه نیز لحاظ شده است.

 

علاوه بر شواهد ذکر شده، قراین تاریخی نیز اثبات می کند که رنگ جلباب

 

قرآنی مشکی بوده، با این توضیح که قرآن به زبان عربی مبین نازل شده است

 

 تا برای همه خصوصا مردم عرب عصر نزول قابل فهم باشد. بنابراین باید بررسی

 

 کرد زنان مؤمن عصر نزول و مخاطب آیه، از واژه جلباب چه برداشتی داشته اند

 

و تبادر ذهنی آنها از این واژه چه بوده است؟ یعنی چه معنا و مفهومی از

 

جلباب به ذهن آنها سبقت و پیشی گرفته است؟ در «سنن ابی داود»

 

لغت نامه دهخدا پس از ذکر این تعابیر،لفظ چادر را این گونه معنا می کند:

 

چادر پارچه ای است که زنان برای پوشانیدن چهره، دست ها و سایر اعضا و البسه

 

بر روی همه لباس ها پوشند.

 

 

برگشت به : صفحه اول (چادر در قرآن)

 

ادامه مطلب...


نوشته شده در چهارشنبه 90/3/25ساعت 7:32 عصر توسط شوق یار نظرات ( ) |


Design By : Pichak