سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























 

 

و اما نگفتن اسرار و اسرار را در سینه نگهداشتن، خود یکى از دستورات عالیه اسلام و از وظائف انسانى و اسلامى است؛ زیرا با لب گشائى اسرار فاش خواهد گردید، چنان که از حضرت على (ع) روایت شده است: هر حدیثى که از دو نفر (یا از دو لب) تجاوز کند فاش مى گردد. " 7 ".

و از حضرت رضا (ع) روایت شده که مومن، مومن نمى شود مگر این که در او سه خصلت باشد: خوئى از پروردگارش، و صفتى از پیامبرش، و خصلتى از ولیش، اما خصلتى که از پروردگارش مى باشد: نگهدارى سر خود است، خداوند عزوجل فرموده: خداوند داناى به غیب است، پس بر غیب خود احدى را مطلع نسازد، مگر کسى را که خود پسندد مانند فرستاده خود، و اما روشى که از پیامبر است، پس مدارا کردن با مردم است، زیرا خداوند عزوجل پیامبر خود را به مدارا کردن با مردم فرمان داده و فرموده: بخشش را اتخاذ کن، و به معروف امر کرده و از نادان ها اعراض نما، و اما صفتى که از ولى اوست، صبر بر فقر وفاقه، و شکیبائى بر رنج و سختیهاست؛ زیرا خداوند عزوجل مى فرماید: و صبر کنندگان در فقر و سختى. " 8 ".

و از امام صادق (ع) نقل شده: سر تو خون توست پس نباید از غیر رگهاى خودت جریان پیدا کند. " 9 ".

و از حضرت على (ع) نقل گردیده سینه خردمند صندوق سر اوست " 10 " و نیز از آن بزرگوار روایت شده که فرمود: خیر دنیا و آخرت در نگهدارى سر، و رفاقت اخیار گرد آمده، و بدى در افشاگرى اسرار، و برادر گرفتن اشرار جمع شده است. " 11 ".

روایت شده که امام صادق (ع) فرمود: رفیقت را مطلع مساز مگر بر آن چیزى که اگر دشمنت بر آن آگاه شد بر تو ضرر نزند، چون ممکن است روزى این دوست، دشمنت بشود. " 12 ".

زبان: جدا دستورات متینى است، ولى کمال بى انصافى است اگر کسى که مورد اطمینان قرار مى گیرد و در نزد او اسرارى گفته مى شود و امین مردم به شمار مى آید، خائن گردد و اسرار را فاش کند!

چشم: آرى، بالاترین درجه از نامردى را دراست، زیرا نقل شده: سینه هاى آزاد مردان قبرهاى اسرار است. " 13 " بویژه اگر اسرار از خاندان عصمت و طهارت باشد.

زبان: مگر اهل بیت عترت و طهارت اسرار دارند!

 

 

پاورقی

 

 

7- و کل حدیث جاوز انثنین فشا، بحار، ج 75،ص 68

8- لا یکون المومن مومنا حتى یکون فیه ثلاث خصال، سنة من ربه، وسنة من نبیه، و سنته من ولیه، فالسنة من ربه کتمان سره، قال الله عزوجل، عالم الغیب فلا یظهر على غیبه احدا الا من ارتضى من رسول، و اما لسنة من نبیه، فمداراة الناس، فان الله عزوجل امر نبیه بمداراة الناس و قال: خذالعفوو امر بالمعروف و اعرض عن الجاهلین، و اما السنة من ولیه فالصبر على الباساء و الضراء فان الله عزوجل یقول: و الصابرین فى الباساء و الضراء بحار، ج 75،ص 67

9- سرک من دمک فلا یجرین من غیر اوداجک، بحار، ج 75،ص 71

10- صدرالعاقل صندوق سره، بحار، ج 75،ص 71

11- جمع خیر الدنیا و الاخرة فى کتمان السر، و مصادقة الاخیار، و جمع الشر فى الاذاعة، ومواخاة الاشرار، بحار، ج 75،ص 71

12- لا تطلع صدیقک من سرک الا على مالو اطلع علیه عدوک لم یضرک، ان الصدیق قدیکون عدوک یومامات بحار، ج 75،ص 71

13- صدور الاحرار قبور الاسرار اقرب الموارد


نوشته شده در چهارشنبه 90/2/28ساعت 10:15 صبح توسط شوق یار نظرات ( ) |


Design By : Pichak